درمان گرفتگی عضلات انگشتان پا

درمان گرفتگی عضلات انگشتان پا

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون



 

گرفتگی عضلات انگشتان پا می‌تواند به دلایل مختلف، از کمبود مواد معدنی گرفته تا پوشیدن کفش نامناسب ایجاد شود. به منظور درمان و پیشگیری از آن، اقدامات ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید از این اقدامات پیروی نمایید.
گرفتگی‌های عضلات انگشتان پا ناگهانی و دردناک می‌باشند. و می‌توانند در هر زمانی و در تمام گروه‌های سنی رخ دهند. این عارضه معمولاً جدی نبوده و می‌تواند با درمان‌های خانگی ساده درمان شود.

علل

پوشیدن کفشهای پاشنه بلند یا نامناسب که اندازه‌ی پا نباشند معمولاً علت متداول گرفتگی و اسپاسم انگشتان پا در زنان به شمار می‌رود. به طور مشابه، کمبود کلسیم، پیاده روی بیش از حد، داشتن گردش خون ضعیف و غیره، از دیگر علتها به حساب می‌آیند. بالِرین‌هایی که حرکت چرخش روی انگشتان پا را انجام می‌دهند به دلیل فشار بیش از حد به انگشتان پاهایشان این عارضه را تجربه می‌نمایند. پیری یکی دیگر از علل مهم این گرفتگی است.

درمان

شناسایی علت گرفتگی به منظور درمان مناسب دارای اهمیت می‌باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، در بیشتر موارد، این علل جدی نبوده و می‌توانند با روش‌های درمانی ساده درمان شوند.
* استراحت کردن ساده‌ترین کاری است که می‌توانید جهت خلاص شدن از این گرفتگی انجام دهید. ترکیبی از استراحت، بالا بردن پا، و کمپرس به درمان گرفتگی‌های پا کمک می‌کند.
* ماساژ یا طب فشاری acupressure روش‌های درمانی مؤثری محسوب می‌شوند. ماساژ کمک می‌کند تا عضلات منقبض گشته، شل شده و درد آن تسکین یابد. اطمینان حاصل کنید که به آرامی عمل ماساژ را انجام می‌دهید.
* فرو بردن پا در آب گرم، درمان مفید دیگری است که به شل شدن عضلات کمک می‌کند.
* اگر به طور مداوم و برای یک مدت طولانی کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، یا می‌توانید کفشتان را عوض کنید و یا کفشهایتان را در فواصل معینی از پا در آورده و انگشتانتان را ماساژ دهید.
* اگر گرفتگی به دلیل کمبود مواد مورد نیاز بدن به وجود آمده باشد، استفاده از یک رژیم غذایی غنی از مواد معدنی می‌تواند مؤثر باشد. چنانچه این عارضه به دلیل کمبود کلسیم ایجاد شده باشد، مواد غذایی مانند آجیل، توفو، محصولات لبنی، و غیره را وارد رژیم غذایی روزانه خود نمایید. پتاسیم نیز تقریباً در تمام میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.
* تمرین دادن عضلات انگشتان پا به طور منظم کمک می‌کند تا بر گرفتگی فائق آَیید. کشش انگشتان پا و یا حرکت مچ پاهایتان به صورت دورانی، به کاهش احتمال گرفتگی انگشتان پا در آینده کمک می‌کند.
چنانچه به طور مکرر تجربه گرفتگی انگشتان پا را دارید، که حتی با انجام روش‌های فوق برطرف نمی‌شود، بایستی به دکتر خود مراجعه نمایید. اگر تحت درمان دارویی قرار دارید، گاهی اوقات، مصرف برخی داروها نیز ممکن است به عنوان یک اثر جانبی، موجب گرفتگی شود. توصیه می‌شود دکتر خود را در این مورد مطلع سازید.

پیشگیری

چنانچه به طور پی در پی با گرفتگی عضلات انگشتان پا روبر می‌شوید، از این اقدامات پیشگیرانه پیروی نمایید.
• بایستی از پوشیدن کفش‌های نامناسب و یا بسیار تنگ برای مدت طولانی خودداری کنید. کفش‌های پاشنه بلند باید تنها برای یک دوره کوتاه استفاده شوند. به یاد داشته باشید که پوشیدن کفش مناسب جهت جلوگیری از گرفتگی انگشتان پا دارای اهمیت بسیاری است.
• توصیه می‌شود کفش‌های خود را برای مدتی به جهت جریان یافتن مناسب خون در پا، در آورید.
• کم شدن آب بدن یکی از علل گرفتگی پا است. بنابراین، نوشیدن مقدار کافی آب بسیار اهمیت دارد. بایستی در روز حدوداً 8 لیوان آب بنوشید.
• به طور مشابه، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، متشکل از غذاهای غنی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین C ضروری است. این مواد مغذی به عملکرد مناسب عضلات کمک می‌کنند.
همانطور که پیش از این ذکر شد، گرفتگی انگشتان پا معمولاً جدی و خطرناک نبوده و دلیلی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. در بسیاری از موارد، می‌توانید با پیروی از این گزینه‌های درمانی ساده، از درد و ناراحتی رهایی یابید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین درمان و توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه